27 November 2013

Woot Woot!

Weeee! Holiday coming soon. :)
.
.

*picture post*

Check out IG : ZULAYKHAMALAYSIA
FB : ZULAYKHA




See u soon!


18 November 2013

OOTD #1


Last saturday.. sending my baby sister off to her uni. :)



Shawl : Bershka
Top : Bershka
Trousers : no brand
Flats : Bershka


11 November 2013

Mamak oh Mamak!?

Few days a go I came across this post on fb. Its quite long but worth a read. Why am I writing bout this? Sebab after reading this post I faced similar situation but mine doesn't end well!!


*****************************
*copied from Pakej Murah Korea fb page. 
*****************************

Petang2 ini teringat2 plak satu pngalamn yg x pernah admin lalui sebelum ini bersama kawan2 korea..

Satu hari lpas kelas, group member (semua korean) ajak admin untuk lunch bersama2.. Dan memandangkan mereka tahu yg the fact admin beragama Islam, mereka memilih untuk memakan di kedai seafood di area univ... 

Restoran trsbut mnghidangkan mknn ala2 buffet, and since dah byr sorng dalam RM30 per person, so haruslah ambil sbnyak yg mungkin agar berbaloi dgn apa yg dah dibayar... Lepas dah kumpul mkanann yg nak di makan atas meja, one of my korean friend spotted sehalai rambut di pnghujung salah satu pinggan di atas meja kami...

Tiba2 salah sorng kawan korea admin pndng muka admin dan bertnya, "nak tngok satu magik x?"... admin reply, "magic apa?" Kawan korea admin kemudian trus mengangkat tngn dan memanggil waitress ke meja kami dan tanpa sebarang kata2, kawan admin terus menghalakan jari telunjukknya kpd rambut di hujung pinggan tersbut...Admin dongak kepala tngok muka waitress trsbut, terus berubah muka dia jd resah gelisah mcm as if dah buat satu kesalahan yg besar! Dia trus ambil pnggan yg berisi mknn bersama rambut di hujung pinggan itu dan tunduk maaf beberapa kali atas kecuaian ini...

Xckop lpastuh, dalam 10 min kmudian, MANAGER restoran tersbut keluar dan kali ini dia pula yg meminta maaf sekiranya kwujudan rambut trsbut mmbuatkan kami jd x selera untuk makan ketika ituh... Dalam hati admin, "xselera kebendanya? rambut tuh xkena pon mknn trsbut dan xpnjng pon rambut tuh pendek jer kot" 

Dan yg pling best, masa nak bayar tiba2 manager dah tnggu siap2 kat bhgn cashier dan trus ckp pd kami,"owh xpe2 kali ini xpayah bayar, free of charge...everything is on us this time Dan untuk next visit to our restaurant, each one of you will enjoy a 50% discount sbg tnda maaf dan galakkan untuk dtng lagi" 

Keluar dr restaurant, kawan admin tbe2 ckp "tadaa, inilah dia magic tuh! lain kali, kalau ad pg mana2 restaurant kat korea ni, jumpa lg anything yg x sptotnya dalam pnggan tuh, teros pnggil waiter/waitress dtng nnti sure dpt layanan mcm ni"

Masa tuh mmng terkjot beruk jugaklah sbb ada beberapa perkara yg admin pelik, satunya, restoran ini pon bukannya restoran 5 bintang, takat restoran biasa2 shj...keduanya, pihak restaurant tuh tros admit rambut tuh salah dorng dan mereka mereka langsung x argue tntng mana nak dtngnya rambut tuh, entah2 rambut tuh rmbut kitorang yg jatuh masa ambil mknn tuhpon mungkin juga kan? Bukan sbb apa, admin pernah lalui the same experience di Msia, ad rambut bkan tepi pinggan tapi DALAM MAKANAN, pnggil tuan kedai tngok, dengan selamba, eyh xde2 bukan rambut kami nie sbb chef2 masak smua pakai topi/tudung jaga... tros blaa dan buat x bersalah lngsung! 

Daripada pengalaman ini, satu yg jelas, mmng kita Malaysian as a whole still need to learn a lot esp dalam bhgn perkihdmatan... Menjelang 2020,kita mahu membentuk negara sebagai sebuah negara maju tp kalau negara je maju rakyatnya masih ramai lg yg di takuk lama, rasanya x guna juga sbb x seiring sekata... Kdng2 terfikir jgk, smpt ker, bukan Malaysia tp rakyat kita nie dpt berubah mnjadi "maju" mnjelang 2020? Satu persoalan yg perlu difikir sejenak oleh semua warga Malaysia...

p/s- perbualan admin dgn kawan admin ofcourse in korean yer bukan dalam BM sprt tertulis di atas uhuhu~ 
- gmbar courtesy from google pic,xada kaitan dgn crita ini


*****************************

Nice ending kan? Haha. And my story goes like thisss...

Happened during my night shift, it was a busy night and I cant go out for dinner earlier. Dah almost 4.30am that time baru boleh keluar makan. So memang tak ada la kedai makan such as kedai tomyam etc still buka at this hour. No choice, my friends and I went to mamak nearby. I ordered Nasi Goreng USA sebab kelaparan yang teramat. Bila nasi goreng dah sampai I can see ada sumthing wrong dengan nasi goreng ni. Nampak a bit kembang macam nasik yang dah masak tapi rendam dalam air (dunno how to explain, but sumthing like that lah). So I pikir, terlebih air kot.. But then when I suap ke mulut and kunyah nasi tu masih ada rasa keras. I bagi tau my friends "cuba rasa nasi ni jap.. macam pelik je". My friends also gave the same reaction. Nasi keras and ada weird taste. One of my friend panggil mamak tu and cakap nasi ni ada sumthing wrong, keras.. tak masak. Mamak tu cakap "oh ye ke.." sambil angkat pinggan menuju ke dapur. I panggil dia lagi "x payah tukar la, just bagi nasi putih". Malas nak tunggu dorang goreng, I was damn starving. The whole day x makan ape-ape. 

Then he came with nasi putih I requested. Condition nasi sama with the previous nasi goreng. But still berharap nasi tu ok, I suap ke mulut and YES, same!! Kembang and tak fully masak. I told him "sama la dengan nasi tadi" then his co-worker datang tempat I and tanya "kenapa dengan nasi ni kak?". I replied "keras and rasa pelik, basi ke?". Guess what, the co-worker dengan selambanya amik nasi tu with his bare hand and suap ke mulut dia and cakap "tak ada ape pon, ok je rasa". I was clueless! Then I amik secubit lagi from the front part suap masuk mulut dengan harapan I can explained the taste. Haha. The funny part was, dia pon pegi amik secubit nasi also from the same spot kononnya the damaged only happened kat front part. WTH. Hmm. I was like, kalau nasi tu okay ponnn ingat I nak sambung makan bekas tangan dia? Lol! Then mamak tu bawak nasi tu pergi dapur and came again with new plate. I said "tak pe tak pe, saya makan lauk je. x nak nasi". Tapi dia still letak nasi tu atas table and I tak sentuh pon. Dah seelsai makan I went to counter untuk bayar, and mamak tu cakap tak payah bayar. I was happy with the part tak payah bayar but still patut ke dia served customer with that kind of food quality. And the way they treat customer macam hmmm.. They didnt shout at me but kot ye pon tak payah la nak guna tangan kan masa try nasi tuuuu.. Buat I terpikir how they "really" handled the food behind our back. And no apologize received from the one yang dok argue with me, just from the one yang amik order.  

Two story, same situation, different action. The conclusion? Would like to hear it from u. :)