06 May 2015

Trip to Koh Tao & Koh Samui (Part 3)

On the 3rd day, kami berangkat ke Koh Samui. Our friends x ikot sekali sebab dorang nak g diving dulu, then baru gerak ke Koh Samui naik ferry pukul 3 petang. Husband and I naik ferry pukul 6:30 pagi, kali ni kami beli ticket ferry Seatran. Kami beli dari hotel terus sebab malas nak jalan ke town Koh Tao. Sama je harga hotel jual dengan kaunter Seatran cuma kena add another 100 bhat utk pick up kat hotel around 5:30 pagi.

Ni la suasana pier untuk Seatran, tak ramai sangat orang kot naik boat pagi so seat tak penuh la.

Ferry kami yang belah kanan tu.

Ni jadual ferry yang sempat kami snap. Senang sikit korang nak plan perjalan nanti.

Haaa, ni tiket yang kami dapat dari hotel. Sampai jetty kami x tau plak nak kena check in bagai macam nak naik flight plak. So kami rilek je laaa.. Bila queue nak naik ferry, orang tu cakap kami kena check in dulu. LOL! Memang tak perasan la oi kaunter check in sekecik-keciknya tulis kat situ. Dorang pon xde tulis ape-ape instruction, just tulis sign " Check In ". Tak terpikir plak kan ferry kena check in, plus dah ada tiket merah macam kat bawah ni. Rupa-rupanya dorang akan bagi tiket lain and sticker untuk turun which island.

Ni suasana dalam ferry. Selesa and bersih. Dapat je seat terus lelapkan mata. Mengantok sangat-sangat sebab bangun around 4 pagi la nak siap-siap. Ada sorang mat saleh depan seat kami ni memang tido tak ingat dunia. Bila sampai ke Koh Samui, kami ready-ready nak turun then nampak mat saleh tu macam panik. Dia tanya steward ferry tu ni kat pulau mana and orang tu reply cakap Koh Samui. Rupanya mat saleh tu nak pergi Koh Phangan! Dah lepas la Koh Phangan.. Then steward ferry suh dia turun tunggu next ferry datang amik. Kesian dia. Hihi.

Sampai je ke pier Seatran (Bangrak Pier) kat Koh Samui, kami amik teksi untuk ke town. Destinasi kami was Chaweng sebab situ agak happening. Teksi charge 400 bhat, tapi I mintak kurang dia bagi 350 bhat untuk satu teksi. Ok la kot. Takkan nak jalan kaki pi sana, jauh oi.. Kami bagi address hotel yang nak di tuju, ingatkan pakcik teksi ni tau exact location.. sekali haram tak tau.. Geram betol! Dia nak drop kami depan Khun Chaweng Hotel. Pastu I cakap kami nak g hotel niiii... (lupa nama hotel yang nak dituju). Pastu dia sambung drive sampai la depan satu lagi simpang dia stop and cakap hotel kami tu kat sini. I xde nampak pon sign board hotel! I tanya lagi and dia cakap pi jalan masuk loronggg tu dengan gaya nak tak nak cakap. Nampak sangat dia tak tauuuuu! Cis kau ni pakcik teksi.. Nak charge mahal-mahal tapi tak tau tempat! Grrr..

Malas nak banyak cakap ngn dia kami pon turun je la. Then nampak sign board hotel Nantra Chaweng so I told my husband kita stay sini je la senang. Plus xde internet nak buka map cari hotel tu. Husband nak sewa motor kat depan Nantra Chaweng tu untuk pusing cari hotel tapi I tak nak sebab takot leceh nak pulangkan motor nanti. Kami kena check out awal pagi on the next day and kedai tak bukak lagi that time, macam mana nanti nak amik passpot. Diskus punya diskus, kami decide nak stay kat Nantra Chaweng, senang sikit sebab ada tempat sewa motor depan hotel jeee.

Harga bilik yang kami dapat ialah 700 bhat. Ni walk in je. Nasib baik ada bilik kosong. Kami terus booking 2 bilik. Bilik hotel ni biasa je, yang penting bersih and ada econ. Okay la kan untuk tido satu malam je pon. Boleh refer gamba kat bawah. Berpatutan lah dengan harga yang ditawarkan.

Lepas check in, kami sewa motor depan hotel tu. Rate sewa motor kat situ 200 bhat per day. Kami bagi tau orang kedai tu esok pagi kami nak check out awal so nak hantar motor malam tu jugak sebab nak passpot. Then dia bagi kami sewa dengan harga 150 bhat. Kedai dia tutup at 10 pm so sempat la nak pi dinner semua tu sebab kedai halal yang best agak jauh and nak kena guna motor. Paling dekat ada kedai Pakistan/Indian je. Dengar cite mahal and tak sedap. Hehe! Nanti cite pasal kedai makan on the next post.. and more pasal ferry to the airport okayyy..