28 April 2016

Kabinet Dapur dari Max Budget

Assalamualaikum/Hello..

Masih mencari tempat untuk tempah kabinet dapur? Tak kesah la untuk rumah baru ke, rumah lama ke, rumah untuk disewakan ke.. Yang penting berbaloi dengan harga.

Untuk post kali ni, saya nak share pasal Max Budget Cabinet, kedai yang saya hire untuk kabinet rumah. Saya memang tak tahu kewujudan kedai ni, makcik saya yang perkenalkan sebab rakan sekerja makcik saya ni ambil tempahan kabinet as part time. Saya contact la wakil kedai Max Budget Cabinet untuk set appointment amik ukuran dan sebut harga.Yang bagusnya dorang ni, saya just nak bagi anggaran ukuran tapi they insist to come. Baru la dapat measurement yang betol. Tak de charge pon kalau panggil dorang datang ukur. 

Selesai ambil ukuran, saya bagi la specification yang saya nak such as jenis kabinet samada 3G, 4G, melamim or solid wood, then jenis top yang saya nak.. solid surface ke, granite ke, marble ke.. dan macam-macam lagi. Biasa la, angan-angan tu perlu tapi tak semua angan-angan tu boleh tercapai kannn.. Maksud saya, saya ada request nak add on accessories seperti pull out shelves, rak pinggan kat base kabinet dan lain-lain.. ala, yang macam kita tengok kat katalog or gamba-gamba dalam deco magazine tu.. Alhamdulillah, pekerja owner Max Budget sendiri turun and akan bagi komen based on requirement kita, adakah seusai dengan keluasan dapur, jimatkan ruang and arrangement. Kadang-kadang kita tak tau requirement kita tu possible ke tak, ada yang jenis hentam je buat, menanggungnya kita lah nanti.

Sebagai contoh, saya suka material solid wood dan top dari jenis granite. Ada certain kedai yang saya survey (almost 10 kedai) cakap ok can can can.. Info yang saya dapat dari Max budget Cabinet adalah, boleh je nak buat combination tu, tapi mostly dalam 10 tahun macam tu top akan turun sebab granite kan berat. Saya pulak bukan nak tukar design kabinet 10 tahun sekali, jadi saya akhirnya memilih untuk amik solid surface. Lagi satu contoh dengan pull out yang macam gamba kat bawah ni, dorang tak cadangkan sebab makan space, and satu lagi bila pull out tu bercantum dengan pintu kabinet lama kelamaan pintu kabinet akan turun disebabkan muatan yang kita isi dalam tu. Dah ada kes sedemikian sebelum ni.. Dorang buatkan jugak pull out tu tapi tak bercantum dengan pintu kabinet. Tak semua accessories tu akan secantik mata memandang ye. Saya ingat lagi satu kedai ni cakap "memang design sekarang mcm ni... sangat bagus!". Harga benda alah (lebih kurang gambar kat bawah) tu pon dah seribu lebih kalau nak install, then saya pergi kedai lain, aunty tu cakap dia x suggest benda alah ni sebab kalau satu rosak the whole thing kena tukaqqqq! Seriously lain kedai, lain explanation dorang. So berhati-hati dalam membuat keputusan.


Atas : pull out yang sepatutnya..
Bawah : "benda alah" yang kalau satu rosak kena ganti the whole thing..


Sebab saya memilih Max Budget Cabinet ni adalah, mereka sangat easy to deal with and saya tak payah nak g ke kilang atau kedai dorang. Dorang datang rumah bawak semua katalog yang diperlukan. Jimat masa kita jugak kan macam ni. Bagi saya mereka sangat tau ape yang dorang buat. Salah seorang pekerja Max Budget Cabinet yang melakukan pemasangan di rumah saya sangat teliti dan cermat. Lupa nama abang tu, tapi kerja dia memang puas hati.. Lebih kurang kita tak sempat nak complain dia dah complain dulu.. Hihi.. 

Saya buat semua sekali dengan Max Budget Cabinet (wardrobe 3 bilik + kabinet dapur). Senang sekali harung!

Dapur : L shape 7.5 x 12 kaki (solid wood + solid surface)
Master bedroom : 9 kaki (sliding frosted glass + mirror)
Bilik 1 & 2 : 5 kaki (sliding frosted glass)

:)




Gambar-gambar credit to Max Budget Cabinet & google.

xx

No comments:

Post a Comment